Przejdź do treściPrzejdź do informacji o dostępności
Marketing - Podstawy

14.3 Pomiar efektywności kampanii

Marketing - Podstawy14.3 Pomiar efektywności kampanii

14.3 Pomiar efektywności kampanii

Cel dydaktyczny

Po przeczytaniu tego podrozdziału będziesz w stanie:

  • 1 wymienić kluczowe wskaźniki efektywności (KPIs) służące do pomiaru skuteczności i efektywności kampanii reklamowej,
  • 2 opisać sposób obliczania każdego wskaźnika.

Kluczowe wskaźniki efektywności w pomiarze sukcesu kampanii reklamowej

Najlepiej opracowane kampanie reklamowe są skuteczne i efektywne tylko wówczas, gdy przynoszą oczekiwane rezultaty (warunek skuteczności), nie generując jednocześnie nadmiernych kosztów (warunek efektywności). Aby to ocenić, marketerzy obliczają kluczowe wskaźniki efektywności (ang. key performance indicators, KPIs) (Podrozdział 2.4 Wskaźniki w planie marketingowym). Umożliwiają im one wprowadzanie modyfikacji w kampaniach w celu osiągnięcia wyznaczonych celów i zadań.

Rozpoznawalność marki

Rozpoznawalność marki (ang. brand recognition) odnosi się do zdolności grupy docelowej do rozpoznawania i identyfikowania określonej marki. Mierzy stopień, w jakim odbiorcy są w stanie rozpoznać markę wyłącznie na podstawie jej logo lub innych elementów graficznych. W zależności od wykorzystanych mediów reklamowych marketerzy dobierają najbardziej odpowiednie wskaźniki do pomiaru rozpoznawalności marki. Na rynku dostępne jest również oprogramowanie zbierające dane wykorzystywane do takich pomiarów.

Świadomość marki

Mimo że pojęcia „rozpoznawalność” i „świadomość” marki są sobie bliskie, to jednak istotnie się różnią. Świadomość marki (ang. brand awareness) stanowi niejako rozwinięcie rozpoznawalności i wskazuje, czy odbiorcy są w stanie przypomnieć sobie informacje o marce. Świadomość marki często ma też na celu zidentyfikowanie emocji i wrażeń, jakie wywołało użycie w kampanii poszczególnych reklam.

Wyświetlenia

W trakcie kampanii reklamowej marketerzy skupiają się również na mierzeniu liczby wystąpień reklamy w wybranym medium, co określa się terminem wyświetlenia (ang. impressions). Aby obliczyć liczbę wyświetleń, należy najpierw określić wskaźnik oglądalności reklamy. Jest to odsetek docelowej grupy odbiorców, do którego dotarła reklama. Tego typu dane często są zbierane przez zewnętrzne firmy badawcze, takie jak Nielsen, będący uznanym podmiotem w branży badań marketingowych.

Oto przyjęta formuła do obliczania liczby wyświetleń:

Wyświetlenia = Oglądalność × Grupa docelowa  × Liczba emisji reklamWyświetlenia = Oglądalność × Grupa docelowa  × Liczba emisji reklam

Załóżmy, że jedna z twoich reklam telewizyjnych była emitowana dwukrotnie w ciągu tygodnia. Twoja docelowa grupa odbiorców liczy 1 mln osób. Uzyskujesz informację, że twoja reklama osiągnęła wskaźnik oglądalności na poziomie 30%, czyli 0,30. Wykorzystując powyższy wzór, obliczasz liczbę wyświetleń.

Wyświetlenia = 0,30 × 1 000 000 × 2 = 600 000 Wyświetlenia = 0,30 × 1 000 000 × 2 = 600 000 

Wskaźnik konwersji

Wskaźnik konwersji (ang. conversion rate) odnosi się do odsetka odbiorców reklamy (np. odwiedzających stronę internetową, na której wyświetlono reklamę), którzy podjęli pożądaną akcję. Wzór na wskaźnik konwersji to:

Wskaźnik konwersji=Liczba  konwersjiCałkowita liczba odbiorców reklamy× 100%Wskaźnik konwersji=Liczba  konwersjiCałkowita liczba odbiorców reklamy× 100%

Załóż, że stronę internetową odwiedziło 500 tys. osób, a liczba konwersji (czyli liczba odbiorców, którzy kliknęli na reklamę lub wykonali inną pożądaną akcję) to 100 tys. Wówczas wskaźnik konwersji wynosi 20%. Jest to kluczowa wielkość w marketingu cyfrowym, który pomaga ocenić skuteczność reklamy online.

Wskaźnik konwersji=100 000500 000 × 100% = 20%Wskaźnik konwersji=100 000500 000 × 100% = 20%

W branży marketingowej przyjmuje się, że wskaźnik konwersji powinien się wahać między 2 a 5% dla marketingu tradycyjnego i przekroczyć 10% w przypadku marketingu cyfrowego. Wartości mogą różnić się w zależności od branży i specyfiki kampanii, ale stanowią ogólne wytyczne dla oceny skuteczności działań marketingowych.7

Zwrot z wydatków (ROAS)

Marketerzy często są również zainteresowani obliczeniem zwrotu z wydatków (ang. return on ad spend, ROAS). Jest to miara określająca przychód uzyskany z każdej złotówki wydanej na reklamę. Aby obliczyć ROAS, należy podzielić przychód z danego okresu uzyskany dzięki reklamie przez wydatki reklamowe w tym okresie:

ROAS=Przychód wygenerowany przez reklamyWydatki na reklamyROAS=Przychód wygenerowany przez reklamyWydatki na reklamy

Jeśli twoja firma wydała 1 tys. zł na kampanię online w danym miesiącu, a przychód osiągnięty dzięki tej kampanii wyniósł 5 tys. zł, to ROAS dla tej kampanii w tym okresie wynosiłby 5, czyli stosunek 5:1. Oznacza to, że na każdej wydanej złotówce firma zarobiła 5 zł.

ROAS=5000 zł1000 zł = 5ROAS=5000 zł1000 zł = 5

Inaczej mówiąc, każda złotówka zainwestowana w reklamę przynosi twojej firmie 5 zł przychodu. Jest to istotny wskaźnik efektywności wydatków reklamowych w kontekście marketingowym.

Analityka marketingowa

Pomiar wpływu reklamy

Przy zakupie przestrzeni reklamowej kluczowe jest zrozumienie, ile będzie nas kosztować dotarcie do grupy docelowej. W tym celu stosowany jest wskaźnik CPM (koszt za tysiąc), gdzie „M” oznacza łacińskie mille, czyli tysiąc. CPM określa koszt dotarcia do 1 tys. osób.

Koszt CPM dla konkretnej reklamy zależy od wielu czynników, w tym od jej ukierunkowania na określoną grupę odbiorców. Im bardziej celowana reklama, tym wyższy jest jej CPM. Również rodzaj medium ma znaczenie – tradycyjne media, takie jak telewizja, radio, prasa i outdoor, zazwyczaj mają wyższy CPM niż reklama cyfrowa. Media niszowe mogą mieć wyższy CPM niż media masowe.

Oczywiście wskaźnik CPM nie dostarcza nam wszystkich potrzebnych informacji. Po pierwsze, samo oglądanie reklamy nie świadczy o zamiarze zakupu – wskazuje jedynie, że potencjalny klient zetknął się z reklamą. Nie jesteś w stanie stwierdzić, czy reklama była przekonująca oraz czy wpłynęła na zachowanie klienta. Ponadto CPM nie pozwala na śledzenie konkretnych zachowań odbiorców. Wyświetlenia mogą być również duplikowane lub niecelne, co może prowadzić do marnowania wydatków na reklamę. Jeśli np. ktoś niezainteresowany bieganiem widzi kilkakrotnie reklamę butów do biegania, wyświetlenie jej nie przyniesie żadnego pożytku. Wreszcie istnieje ryzyko, że reklamy nie będą emitowane zgodnie z planem, co skutkuje marnowaniem budżetu reklamowego na nieudane ekspozycje.

CPM=Koszt kampanii reklamowejLiczba wyświetleń× 1000CPM=Koszt kampanii reklamowejLiczba wyświetleń× 1000

Ponownie przyjrzyj się Galerii Sztuki Inwestycyjnej 3U10 z rozdziału poświęconego ZKM (Rozdział 13 Zintegrowana komunikacja marketingowa).

Decydujesz się przeprowadzić kampanię reklamową na dzielnicowej grupie społecznościowej. Płacisz 10 tys. zł za 20 tys. wyświetleń. Jaki jest twój CPM?

Rozwiązanie:

500 zł

W ostatnim okresie zdobywasz 15 klientów dzięki twojej kampanii reklamowej, a średnia wartość życiowa klienta wynosi 500 zł. Czy kampania reklamowa przyniosła zyskowny wynik w ostatnim okresie?

Rozwiązanie:

Nie, bo wydajesz 10 tys. zł na reklamę i uzyskujesz 7500 zł przychodu.

Załóżmy, że przeznaczasz 10 tys. zł na bardziej ukierunkowaną kampanię reklamową. Czy spodziewasz się, że CPM wzrośnie, czy spadnie?

Rozwiązanie:

CPM najprawdopodobniej wzrośnie, ponieważ media ukierunkowane zazwyczaj mają wyższy CPM.

Sprawdź wiedzę

Nadszedł czas, aby sprawdzić zrozumienie pojęć omawianych w tym podrozdziale. Na końcu książki znajduje się klucz z odpowiedziami, który pomoże ci ocenić stopień przyswojenia materiału.

1.

Paweł jest nowym marketerem, który stara się określić zwrot z wydatków reklamowych, jaki przyniosła jego pierwsza kampania marketingowa. Wydał 200 zł na reklamę na Facebooku, a ta przyniosła 5000 zł przychodu. Która z poniższych wielkości będzie zwrotem z wydatków na reklamę (ROAS)?

  1. 25 zł
  2. 5:1
  3. 10 000
  4. 2,50 zł
2.

Pokazujesz swojemu przyjacielowi logo Adidas i pytasz, jaką markę rozpoznaje. Jest to przykład ________

  1. wrażenia marki
  2. świadomości marki
  3. rozpoznawalności marki
  4. wskaźnika konwersji
3.

Irena próbuje ustalić, czy najnowsza reklama, którą stworzyła i wyemitowałą, efektywnie zwiększyła przychody. Którą z poniższych metod pomiaru jej polecisz?

  1. ROAS
  2. wyświetlenia
  3. świadomości marki
  4. rozpoznawalności marki
4.

Wskaźniki mierzące skuteczność lub efektywność kampanii reklamowej to ________

  1. KMAs
  2. przywołanie
  3. ROIs
  4. KPIs
5.

Marek interesuje się wynikami emisji reklamy telewizyjnej. Chce obliczyć liczbę jej wyświetleń. Wie, że grupa docelowa reklamy to 500 tys. odbiorców i że reklama jest emitowana trzy razy. Której informacji brakuje Markowi, aby mógł obliczyć liczbę wyświetleń?

  1. konwersji
  2. oglądalności
  3. wskaźnika konwersji
  4. liczby tygodni, przez które reklama była emitowana
Cytowanie i udostępnianie
Ponowne wykorzystanie i redystrybucja tej treści w formacie cyfrowym lub drukowanym:
  • Ten podręcznik nie może być wykorzystywany do trenowania dużych modeli językowych ani w żaden inny sposób przetwarzany przez duże modele językowe lub rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji bez uprzedniej pisemnej zgody OpenStax Poland.
  • Ten podręcznik jest wydany na licencji Uznanie autorstwa (CC BY), co oznacza, że możesz ponownie wykorzystywać i modyfikować materiał wyłącznie w celach niekomercyjnych, musisz uznać autorstwo OpenStax Poland oraz musisz rozpowszechniać wszelkie utwory zależne na tej samej licencji.
  • Jakikolwiek komercyjny druk tego podręcznika, w tym z wykorzystaniem lokalnej lub niestandardowej drukarni, wymaga zgody OpenStax Poland oraz podania odpowiedniego cytowania.
  • Obrazy, aktywności, testy i podobne elementy tego podręcznika objęte prawami autorskimi OpenStax Poland podlegają tej samej licencji – CC-BY-NC-SA. Mogą być wykorzystywane w celach niekomercyjnych z uznaniem autorstwa. Użycie komercyjne wymaga zgody.
  • Prośby o zgodę: Każdy, kto zamierza włączyć tę treść (w tym tekst, obrazy i inne elementy) do dużych modeli językowych, wykorzystać ją w rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji, użyć jej komercyjnie (w tym w druku) i/lub ma pytania dotyczące innego przypadku użycia, może skorzystać z naszego formularza wniosku o ponowne wykorzystanie.
Cytowanie i udostępnienia
  • Jeśli rozpowszechniasz tę książkę w formie drukowanej w celach niekomercyjnych, umieść na każdej jej kartce informację:
    Treści dostępne za darmo na https://openstax.org/books/marketing-podstawy/pages/1-wstep
  • Jeśli rozpowszechniasz całą książkę lub jej fragment w formacie cyfrowym w celach niekomercyjnych, dla każdej strony zawierającej treści OpenStax musisz udostępnić utwór zależny na tej samej licencji CC-BY-NC-SA co oryginał oraz na każdym widoku strony umieścić informację:
    Treści dostępne za darmo na https://openstax.org/books/marketing-podstawy/pages/1-wstep
Cytowanie

Poniższe informacje zawierają dane potrzebne do utworzenia cytowania w większości głównych stylów (APA, MLA itp.); musisz przeformatować i zorganizować te informacje zgodnie z wymaganiami danego stylu. Jeśli chcesz zacytować tę książkę, skorzystaj z dostępnych narzędzi do tworzenia wpisów bibliograficznych, jak np.: ten.

© 12 mar 2025 OpenStax Poland. Treść książki została wytworzona przez OpenStax na licencji Uznanie autorstwa (CC BY). Nazwa OpenStax Poland i OpenStax, logo OpenStax Poland i OpenStax, okładki OpenStax Poland iOpenStax, nazwa OpenStax CNX oraz OpenStax CNX logo, jak również nazwa i logo Rice University oraz powiązane znaki towarowe i słowne, nie podlegają licencji Creative Commons i wykorzystanie ich jest dozwolone wyłącznie na mocy uprzedniego pisemnego upoważnienia przez Rice University.